BankGiro Loterij op matje geroepen

by Nadia

Misschien kun je het je nog herinneren, de enveloppen die bij veel Nederlanders op de mat vielen met daarop de tekst ´alstublieft, uw Efteling-tickets t.w.v. 72 euro. Deze enveloppen waren afkomstig van de BankGiro Loterij, en zij zijn dan ook na een klacht van de Consumentenbond door de Nederlandse Kansspelautoriteit (KSA) op het matje geroepen. Er kwamen dan ook enorm veel boze reacties van consumenten binnen bij de consumentenbond, de mensen voelde zich boos en misleid. Ondertussen heeft de BankGiro Loterij al aan de Kansspelautoriteit beloofd om in de toekomst niet meer op deze manier reclame te maken.

Voor de gek gehouden

De enveloppen afkomstig van de BankGiro Loterij werden afgelopen zomer in de tweede week van juli verstuurd naar enorm veel Nederlanders. Op de envelop stond groot en duidelijk dus de tekst ¨Alstublieft, uw Efteling-tickets t.w.v. 72 euro. Veel mensen voelde zich door deze tekst dan ook enorm voor de gek gehouden, de kaarten bleken namelijk helemaal niet gratis te zijn. Je kon de ´gratis´ kaarten namelijk pas in ontvangst nemen na dat je loten van ze gekocht had. Doordat veel Nederlanders deze misleidende manier van reclame maken niet waardeerden, gingen velen van hen hun beklaag doen bij de Consumentenbond. Naar aanleiding van al deze klachten is er vervolgens actie ondernomen.

Officiële klacht

Uiteindelijke diende de Nederlandse Consumentenbond officieel een klacht in bij de Nederlandse Kansspelautoriteit (de KSA). Na onderzoek te hebben gedaan naar de manier van reclame maken van de BankGiro Loterij, constateerde de KSA dat de manier van reclame maken misleidend is geweest. Dit betekent dat de BankGiro Loterij met deze reclame actie de Wet op de Kansspelen heeft overtreden. De BankGiro Loterij valt onder de overkoepelende organisatie, de Goede Doelen Loterijen, en deze verklaarde de overtreding te erkennen en tegelijkertijd ook te betreuren. Ook werd er beloofd om deze manier van reclame maken niet meer te gebruiken.

Nieuwe afspraken

De Goede Doelen Loterijen en de Kansspelautoriteit hebben inmiddels om de tafel gezeten en goede afspraken gemaakt. Komend jaar zal de loterij altijd toelichten op wat voor manier de ´directe mailings´, waar dus ook de bekende Efteling-tickets bij hoorde, tot stand komen. Op die manier weet de KSA altijd van te voren wat de plannen zijn en of deze wel goedgekeurd worden. We kunnen er dus op rekenen dat reclameacties zoals bovenstaande Efteling actie, niet meer voor zullen komen. Op de website van de Consumentenbond kun je lezen dat ze tevreden zijn met de beslissing van de Kansspelautoriteit. We kunnen er dus op rekenen dat soortgelijke reclame niet meer op onze deurmat zal vallen, tenminste niet afkomstig van de BankGiro Loterij.

Dit bericht kan men vinden in de categorie Online Casino Gokken .

Comments on this entry are closed.

« VORIGE POST

» VOLGENDE POST

Deze website maakt gebruik van cookies om de website te verbeteren. Als u gebruik wilt maken van alle functionaliteiten op deze website, klik dan op Accepteren.
Door verder te gaan binnen onze site, accepteer je automatisch ons cookiebeleid.
Accepteren